חוות דעת משפט פלילי

חוות דעת מומחה בתחום המשפט הפלילי

חוות דעת מומחה יכולה להיות המפתח לפתרון בעיה משפטית מסוימת, כאשר העד המומחה שהוסמך לכך מצד בית המשפט הוא העיניים המקצועיות של הפרשה. השופט נעזר בחוות דעת זו כדי לפסוק בצורה נכונה ואובייקטיבית, כאשר אחד מהנושאים הרגישים ביותר אם לא הרגיש מכולם הוא הנושא הפלילי.

משמעות חוות הדעת במשפט הפלילי

אם נבחן את חומרת העונשים במשפט בישראל ובעולם כולו, נגלה כי לרוב המשפט הפלילי הוא המחמיר ביותר מבחינת ענישה אלא אם מדובר במדינות שאינן דמוקרטיות ואז חילול כבוד המשפחה ונושאים אחרים יכולים להיות בעלי ענישה לא פחות חמורה. המשפט הפלילי שמדבר על נשקים שבין אדם לחברו או לסביבה, כגון ונדליזם, רצח, גניבה ועוד, יכולים להיות מאוד מורכבים כאשר השופט לבדו לא יבין אצל מי נמצאת האמת. חוות הדעת המשפטית חשובה מאוד לפתרון והיא מגוונת מאוד כשזה נוגע לתחום זה.

חוות דעת משפט פלילי


דוגמאות לחוות דעת מומחה בתחום הפלילי

  • חוות דעת משפטית בתחום הפלילי יכולה להיות חוות דעת שקשורה לבליסטיקה, לרפואה, לבדיקות מעבדה, בדיקות פוליגרף ועוד נושאים רבים אחרים. הסיבה לכך היא שכל תיק פלילי יכול לדון על נושא אחר בהתאם לזירת האירוע, כאשר רק במקרי רצח ניתן למנות רשימה ארוכה של מומחים שיכולים לשפוך אור על המתאר.
  • למשל, מומחה לפתולוגיה יכול לקבוע האם באמת כלי הרצח היה סכין חלקה או מחוספסת וכך לקבוע האם אדם מסוים שהחזיק בסכין מסוימת הוא זה שדקר. ניתן לבחון עם מומחה לבליסטיקה האם הגיוני שהכדור הזה הוא היה זה שפגע באדם, כאשר רופא מומחה יכול לקבוע מה בדיוק הרג את אותו אדם, האם זה היה הכדור או האם אלו היו החבלות לפני כן.
  • לא רק תחום הרצח רלוונטי לעולם הפלילי אלא גם גניבות וזיופים. ניתן להיעזר במומחה לגרפולוגיה כדי לבחון את חתימתו של אדם שזייף מסמך מסוים, ניתן לבחון טביעות אצבעות על פריט מסוים או לבצע בדיקת DNA במעבדה כדי להוכיח קשר של אדם מסוים לזירת הפשע. ניתן לנתח וידאו וסאונד כדי להבין האם מדובר בצילום מהימן וכן הלאה.

כתיבת תגובה